onsdag 30 januari 2013

Veckans mat/recept

Idag bjuder jag på husmanskost, ett underbart recept som för mig till min barndom. Kalops, så gott och så enkelt trots att det tar ett par timmar. Varför inte laga denna rätt en dag när ni är lediga och frysa in i portioner eller som en hel middag att servera nästa onsdag.

Här är mitt recept på en god kalops som räcker till 5-6 protioner

1 kg nötkött med ben, tex högrev, bringa eller märgpipa
2 msk smör eller margarin
1 1/2 tsk salt och vitpeppar
10 kryddpepparkorn
2 lagerblad
2 gula lökar, i skivor
2 morötter i bitar
5 dl vatten
2msk vetemjöl blandat med 1/2 dl kallt vatten

Skär köttet i portionsstora bitar. Bryn köttet i smör eller margarin. Krydda med salt och vitpeppar. Tillsätt kryddpepparkorn, lagerblad, lök och morot. Häll över 5dl vatten och låt allt koka upp och sen småputtra i
1 1/2-2 timmar. Känn med en provsticka och smaka av när köttet är mört.
  Blanda 2msk vetemjöl med 1/2 dl vatten och blanda ner i grytan. Låt allt koka/sjuda i 3-4 minuter.
Kalops lagad på kött med ben blir mustigare i smaken. Man kan använda kött utan ben men då behöver man kanske en köttbuljong och ca 600gr nötkött.
 Det som gör en kock bra är att smaka och återigen smaka.

Servera kalopsen med kokt potatis, inlagda rödbetor och broccoli.

Detta är så gott och mumsigt att jag känner mig euforisk när måltiden serveras. Helt klart värt att offra de få 2 timmar det krävs för att göra denna rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar