torsdag 17 januari 2013

Veckans bok

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Jag mådde inte så bra igår så inlägget veckans mat, recept kom idag.
Varje torsdag har jag tänkt skriva om en bok som på ett eller annat sätt påverkat mig.  Idag är det torsdag, men jag har inte en aning om vilken bok jag ska rekommendera.
 Det finns ju hur många bra böcker som helst och en hel hoper underbara författare levande och döda..... Hur ska jag kunna välja något av allt detta, när hjärnan är upptagen med andra huvudbry.

Jag har efter en lång fundering och lagning av dagens middag, carbonara, bestämt mig för en av Marks kommuns författare: Bennie Åkerfeldt. Jag skriver tyvärr av baksidan för att beskriva boken som heter "Buron kallar oss Tattare". Det är liksom inte så lätt att delge något från boken som handlar om romer och deras livssituation. Jag vet ju inte så mycket om dem! Jag önskar jag visste mer!

 "Detta är en bok om romanoa, resandefolket eller som de kallas i folkmun: "tattarna". Vilka är dom och var kom dom ifrån? Boken är också en resa in i mitt eget blod.
En reseskildring."






Jag har inte läst hela boken, det är inte en bok som man läser pärm till pärm. Jag har tagit ett stycke här och där och jag är imponerad av Bennie Åkerfeldts arbete som krävdes för att ihop denna underbara bok.
Jag tycker om att läsa om människors liv och deras kamp till ett värdigt liv.

Jag vet inte om bokhandlarna på nätet har denna och inte vet jag om boken finns i bokbutiker, men isbn nummret kan jag ge er: 978-91-85455-80-5

Nu ska jag äta Carbonara a la Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar