torsdag 24 januari 2013

Veckans mat

Eftersom jag återigen inte haft ork att skriva så kommer veckans recept idag och för att kompensera blir det två goda tilltugg som passar bra på buffébordet eller som tillbehör till soppa eller äta dem bara för att det är så gott.

Osthjärtan
100 gr kallt smör
3+1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
4 dl riven västerbottenost
2-3 msk grädde
1 kruka färsk basilika, ca 2 dl

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa snabbt ost och basilikabladen i matberedare.
Tillsätt smör, mjöl, grädde och bakpulver och kör snabbt till en deg.

Kavla ut degen på mjölad bänk eller bakbord till cirka 1 cm tjock.
Stansa ut hjärtan med ett litet mått.
Lägg dem på på plåt med bakplåtspapper och grädda dem högt i ugnen ca 10-12 minuter.
Låt svalna och förvara i tättslutande burkar eller i frysen.


Fetaostsnurror
275 gram smördeg, färsk och färdigkavlad. Finns i de flesta välsorterade matbutiker.
200 gram grekisk fårost eller fetaost
1 st persilja i kruka
1 krm svartpeppar

Rulla ut smördegen och riv ost grovt över degen, strö över finhackad persilja och peppra.
Rulla ihop till en rulle, rulla in den plastfolie och lägg den svalt 1-2 timmar.
Skär cm-tjocka skivor och lägg på bakplåtspappers täckt bakplåt.
Grädda inför servering ca 10 min i 220 graders ugnsvärme.

Tyvärr har jag inget foto på dessa goa "snacks". Däremot vet jag att dessa var/är uppskattade och går åt som smör i solsken när jag serverar dessa.

Smaklig spis


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar