torsdag 17 januari 2013

Veckans Mat, recept

Jag antar att många har gjort en härlig söndags stek. Nu tycker jag att det är underbart gott och att man lika gärna kan äta stek vilken dag i veckan som helst. Sen kan man välja från vilket djur steken ska komma också. Det finns en hel massa att välja mellan i välsorterade matbutiker.
 Jag valde fläskstek igår och så här tillagade jag den:

ca 1 kg skinkstek från (vanlig) gris
1 tsk salt,
1 tsk mald vitpeppar
1 1/2 tsk paprika pulver
1 msk timjan, stött i mortel

Gnid in alla kryddor och stek i 175 grader ugnsvärme i 1 1/2-2 timmar.
Vira sen in steken i ugnsfolié och låt den vila ca 15 minuter innan du skär upp den i tunna skivor.

Skyn som blir kvar i folién använde jag till en mumsig brunsås. Till detta serverade jag blandade rostade (ugnsbakade) rotfrukter och röda vinbärs gelé.

Detta räckte till mig, sonen och två lunchlådor.

Nu finns det variationer till oändlighet hur man tillagar en god skinkstek. Man kan tex trycka in små vitlöksbitar här och var, man kan marinera den och man kan göra som jag, enkelt, gott och inga krussiduller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar