torsdag 31 januari 2013

Veckans bok

Jag har ett stort nöje i att läsa och bläddra i kokböcker.
Jag tycker det är extra roligt och intressant att läsa äldre kokböcker. Det finns något härligt, något rustikt i recept som tex är från 1900-talet. Idag har jag valt en kokbok som heter "Stora kokboken", och jag håller med, den är stor och tung, men otroligt innehållsrik.
Det är två kvinnor som arbetat som skolkökslärarinnor, Edith Jonsson-Edegårdh och Britta Hallman-Haggren som skrivit boken. Förlaget som gett ut denna underbara kokbok finns inte längre. Det var "Esseltes Göteborgsindustrier AB" och året är 1948. Min bok är från den 14:e upplagan och uppgav de en försäljning av ca 200 000 st.

Här kommer några foton på min "bibel"

En gammal men betydelsefull kokbok


Finns mycket att välja på!!


2 kommentarer:

  1. Den kokboken verkar va mycket intressant, kanske skulle inskaffa den.
    Ha en bra dag och en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om denna finns i bokhandeln. Kanske finns de i second hand butiker eller antikvariat. Lycka till att finna denna fina bok.

    SvaraRadera