torsdag 3 januari 2013

Försent Veckans dikt

Vissa återkommande inlägg har mer eller mindre kommit åt sidan. Jag har inte glömt, men något stort och vackert har gjort att mina inlägg här har varit mindre viktigt för mig.

  Jag kunde inte glömma mannen som var så mycket. Han fanns där i mina tankar varje dag och varje timma. Min längtan efter att få se honom blandades med längtan att få vara nära. Nu skulle jag kunna brodera ut mina känslor till himmelsvid oändlighet. Det kommer jag inte göra!
Däremot kan jag berätta att mitt 2013 började med en kyss som jag längtat efter.
 Jag är mer än förälskad, lycklig, förvånad och förväntansfull.

Nu till mina vanliga inlägg. Jag börjar med veckans dikt som skulle varit ute i måndags.


Bo Bergman
ur "Över tid och rum"

Jag fryser om dina händer.
När du ler blir jag varm av dig.
Du är glädjen som allting tänder
och ångesten på min stig.
Så rik är jag vorden och väger
en värld sen jag blivit din
- så fattig att inte jag äger
en droppe blod som är min.

Bo Bergman levde mellan 1869-1967 och arbetade på postverket i många år. Han var även litteraturkritiker i både "Ord och Bild" och "Dagens Nyheter" mellan 1900-1939.
Han var ledamot av Svenska Akademien 1925.
Bo Bergman har skrivit diktsamlingar, noveller, en pjäs och en biografi. Han har bla fått Bellmanpriset 1943 och Evert Taube-stipendiet 1964.

Vill du veta mer om Bo Bergman så leta på biblioteken. Han har skrivit så mycket bra och tänkvärt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar