onsdag 8 maj 2013

Veckans recept

Då var det återigen dags att sätta igång grillarna. El- och gasol grillar i all ära, men visst är det något alldeles speciellt med kolgrillar? Grillsäsongen är här på allvar.
 Igår njöt några av mina grannar av solens värme samtidigt som de hade tagit fram grillen.
Det som förvånar mig att de på något vis inte riktigt förstår hur man tänder en kolgrill. Igår liksom förra året betraktade jag deras sätt att få fart på glöden. När det inte fungerade tog en person flaskan med tändvätska och spruta dess innehåll över kolen, vilket gav en rökutveckling utan dess like.
Nå, väl jag hoppas de fick i sig sin rökskadade mat och njöt om än inte av maten så av solen.

Jag bjuder på några av mina favoritrecept inför grillsäsongen; en marinad, en skotsk potatissallad och en avokado-dipsås.

Marinad, den räcker till 4 skivor karrékotletter

2 msk soja
2 msk olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 tsk grovmald svartpeppar
1 tsk stött rosmarin
2 tsk chilisås

Blanda till marinaden i en plastpåse och lägg i köttet, massera in marinaden och låt allt ligga i kylen ett par timmar, helst längre. Torka av överflödig marinad och grilla köttet över glöden. Pensla gärna lite då och då under grillningen.


Skotsk potatissallad Ca 6 portioner

1 1/2kg kokt kall potatis
1 knippa färsk gul lök
2 dl majonäs
3 dl gräddfil, (cremé fraiche)
1 tsk grovmald svartpeppar
salt
gräslök eller persilja

Tärna eller skiva potatisen och hacka löken. Tag gärna med blasten på löken, om den är fin. Rör samman gräddfil, majonnäs och peppar. Blanda ned potatis och lök. Smaka av med salt och strö gräslök eller persilja över salladen.
Potatis salladen blir godare om den står ett dygn i kylen innan servering.


Avokado dipsås ca 4 portioner

1 avokado
1 dl matlagningsyoghurt eller cremé fraiche
1 msk majonnäs
1 tsk tabasco
2 msk finhackad färsk koriander
salt och malen vitpeppar

Dela avokadon, ta bort kärnan och skalet. Mosa köttet med en gaffel och blanda med resten av ingredienserna. Smak av med salt och peppar.

När jag vänder min blick mot fönstret ser jag hur regnet strömmar ner. Idag är inga bra grilldag. Det kommer ju fler fina, varma och härliga dagar framöver.
Något som är bra med regnet är att mycket pollen försvinner och det gillar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar