tisdag 14 maj 2013

Veckans dikt och foto

Jag är fortfarande sjuk. Gårdagens läkarbesök gav mig medicin och ännu en veckas sjukskrivning. Jag har tack och lov inte lunginflammation.
Dagens, igår, Dikt är av en stor svensk poet, Harry Martinsson. Dikten är från samlingen "Dikter om ljus och mörker" och ur "Den stora sorgen"

Naturens lagar är redan på väg
att ställa oss alla mot väggen.
Den väggen är lagen av naturen.
Den saknar evangelium.
Den stora sorgen måste vi alla dela.
Då blir den möjlig att bära.
Den stora sorgen är den stora omsorgen.
Den måste vi alla lära.

Minnen

Olje-berget i Borås. Detta berg ligger strax intill Central-stationen i Borås.
Jag har många minnen av detta "lilla" berg.
Som liten tyckte jag att berget var stort, som tonåring blev det till något annat.
"Trädgården" ligger strax nedanför mot centrum och det var stadens bästa rock bar då jag som ung rockade runt.
Rockbaren finns inte längre kvar pga olika säkerhetsregler.
 Det som ändå glädjer mig är att mina döttrar fick möjlighet att uppleva "Trädgården" så som jag gjort, innan de var tvungna att stänga.
För ett tag sedan diskuterade politiker att spränga bort detta berg för att göra plats för något. Oavsett vad det än är som ska ta plats anser jag att om de tar bort detta lilla berg förstör de hela staden, Borås. Kan ni, politiker, vara så snälla och låta detta berg stå kvar.
  Man måste inte alltid förgöra för att förbättra.

Vår i Borås



2 kommentarer:

  1. Men krya på dig, hörru!!!! Genast!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tofflan! Tack! Jag gör så gott jag kan, men redan idag mår jag mycket bättre. Ögondropparna som jag fick av doktorn har gjort susen och hostmedicinen har också hjälpt. Förhoppningsvis kan jag "jobba" på fredag. Ha det bäst och va rädd om dig och dina kära. Kram

      Radera