torsdag 2 maj 2013

Veckans Bok

Veckans bok blir veckans film. Som jag skrev i tidigare inlägg var det film som gällde igår. En av filmerna som jag tittade på var: " Dom över död man".
 Jan Troell har regisserat och även skrivit manuset tillsammans med Klaus Rifbjerg.
Filmen handlar om chefredaktören Torgny Segerstedt under 1930- och 1940- talet där han öppet och ihärdigt kritiserar nazismen.
Jag tycker detta är en mycket sevärd och intressant film. Till viss del för tankarna till dagens samhälle. Dessutom tycker jag att Jan Troell är fantastisk regissör.

En tänkvärd film

Naturligtvis läser jag en bok som kvällslitteratur och den heter "En torr vit årstid" av André Brink.

2 kommentarer:

  1. Hallå där vantstickerska! Vet du att jag har dina vantar på mina frusna händer varje morgon fortfarande - trots att jag kör bil?! Jag är så glad för dem!
    Jag har lagt till dig i min länklista på min blogg hoppas det är OK! Om inte, så hojta till.
    Liksom du gillar jag mat och böcker och film och jag tror att jag hittar massor av intressant att läsa här hos dig. Det här inlägget om filmen/boken om Torgny S, till exempel. Min syssling Magnus har nyligen släppt en bok om påskupproret i Uppsala (nassar) och därför känns allt som rör ämnet intressant. Samtidigt är det ju på nåt sätt alltid aktuellt. Tyvärr...
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vantbärare alias Tofflan! Så roligt att du tittade in och kommenterade. Jo visst har vi en del gemensamma intressen.
      Jag uppskattar verkligen att du har placerat mig i din länklista, Tack!
      Jag läste om sysslingen i din blogg. En mycket intressant bok.
      Roligt att vantarna passade och att du använder dem.
      Ha det bäst

      Radera