lördag 25 maj 2013

Dagens middag

Idag var en speciell dag för min son. För att göra hans lördag ännu mer speciell lagade jag middag med passion.
 Jag gjorde en potatis sallad, en färsk sallad och marinerad, ugnsstekt fläskytterfilé.
Till dessert en choklad pannacotta med lime marinerade apelsinskal.

Här kommer marinaden, detta räcker till ca 600 gram kött

ca 1 msk färsk riven ingefära
1 pressad vitlöksklyfta
rivet skal av 1/2 lime
1 röd chili finhackad utan kärnor
1/2 dl japansk soya
1 krm balsamico vinäger

Blanda allt i en plastpåse och lägg i köttet. Låt det stå och dra i minst 2 timmar i kylen.
Grilla köttet på en kolgrill eller i ugnen.

Jag valde att skära fläskytterfilén i halvcentimeters skivor. Efter att skivorna legat i marinad, ca 2 timmar, trädde jag dessa skivor på grillspett. Jag satte ugnen på 250 grader. Spetten ungsstektes i ca 20 minuter.

Mätta och nöjda väntade vi en stund på att pannacottan skulle stelna.
Jag hade helst haft hallon, men nu hade jag apelsinskal och gjorde en marinad av lime som jag hällde över skalen. Gott och mumsigt!

Mat är gott, Mat är kreativt och underbart


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar