onsdag 29 maj 2013

Veckans mat

I mitt barndomshem fanns det både vinbärsbuskar och krusbärsbuskar. Min föräldrar odlade grönsaker och potatis. Det fanns äppelträd och rabarber. Mina släktingar som bodde nästgårds hade mjölkkor, grisar och höns. Det fanns insjöar och en å där vi fångade fisk och ål.
Jag är uppvuxen med närproducerade råvaror. Vilket jag är otroligt tacksam för.
 Jag minns att när krusbären var mogna så lagade min mamma kräm på dessa bär och det var så otroligt gott tillsammans med mjölk som kom direkt från släktens kossor.

Idag bjuder jag på krusbärskräm-recept.

1 liter krusbär
8 dl vatten
11/2-2 dl socker
3 msk potatismjöl utrört i 1 dl vatten
ev kanel till servering

Gör så här:
Skölj och snoppa krusbären. Häll vatten och socker i en rostfri kastrull och låt det koka upp.
Lägg i krusbären och låt dem koka mjuka på svag värme under lock. Låt dem inte koka för häftigt för då går de sönder.
Blanda potatismjölet med vattnet och rör ner redningen försiktigt. Koka upp endast en gång.
Häll över krämen i en skål och strö över ett tunt lager med socker, så skinnar inte krämen sig.
Servera med kanel och kall mjölk.
Kanel och krusbär är en fin smakkombination.

Goá bär

2 kommentarer:

  1. jag har vinbär , jordgubbar ,tomater , rabarber m,m hemma på gården .. men i år får landet växa igen ..
    tråkigt men det finns helt enkelt inte tid till att ta hand om det .
    trevlig helg . kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Åh så underbart att ha egna bär, tomater och rabarber. Nu blev jag avundsjuk. Det är något som jag absolut saknar.
      Tråkigt att du har ont om tid för att ta hand om landet och godsakerna.
      Ha det bäst och kram

      Radera