torsdag 2 maj 2013

Veckans recept

Igår tog jag mig en behövlig göra-inget-dag. Jag är inte van vid att arbeta 8 timmar om dagen och jag är absolut inte van vid att behöva gå upp kl 05,00. Så det var skönt att bara slappa och titta på filmer igår.
 Idag var det full rulle på restaurangen igen. Vi serverade pytt-i-panna och spenatsoppa med pannkakor, sylt och grädde.
Jag trivs verkligen att jobba i kök och mat igen.

Veckans recept blir en god kycklingrätt.

Fyllda kycklingbröst    2 portioner

2 stora skinn- och benfria kycklingbröst
50 g skållad och mald mandel
50 g finhackade, färska champinjoner
50 g skivade, färska champinjoner
2 skivor rökt skinka i strimlor
1 dl créme fraiche
1 msk tomatpuré
1 dl rödvin
kinesisk soya
salt
peppar

Tillbehör: kokt ris, grönsallat, gurka och kuber av vattenmelon.

Gör så här:
Blanda mandel och hackad svamp. Skär ett djupt snitt i varje kycklingbröst. Lägg i fyllningen och fäst ihop med tandpetare. Fyllningen kan ev bindas samman med lite matfett. Bryn kycklingbrösten runtom och låt dem eftersteka på mycket svag värme 15-20 minuter.
Tag upp kycklingbrösten och håll dem varma.
Fräs den skivade svampen tillsammans med skinkstrimlor. Rör ner créme fraiche, tomatpuré och rödvin. Koka upp och smaka noga av såsen med kryddor och soya.
Lägg tillbaka kycklingen i såsen och låt puttra i 5-10 minuter.
Ta ur tandpetarna och lägg upp kycklingbrösten på varma tallrikar på en spegel av sås.
Lägg upp det nykokta riset i en kupol på varje tallrik.
Servera grönsallat med gurka och melonkuberna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar