onsdag 15 maj 2013

Veckans recept

Det blir inte mycket gjort här hemma när jag är sjuk. Jag har gått igenom en del recept men orkar liksom inte laga någon avancerad mat.
Jag hade två paket blandade bönor och rotselleri i kylen. Charlottenlök och vitlök på lökbrickan som finns på bänken jämte spisen.
 Jag bestämde mig för att tillaga en bönsallad med en vinägrett dressing baserad på lime och vitvinsvinäger.

Bönsallad á lá Iréne ca 4 portioner

Ingredienser:
2 paket blandade bönor á 380 gram
1 st charlottenlök
ca 50 gram rotselleri
1 st vitlöksklyfta

Dressing:
saften från 1 st lime
1 msk vitvinsvinäger
1 msk vatten
0,5 tsk salt
2 krm grovmald svartpeppar
2 tsk ljus sirap
3 msk raps- eller olivolja
rivet skal av 1/2 lime

Gör så här:
Börja med dressingen. Rör (vispa) samman alla ingredienser. Smaka av och tillsätt mer salt eller kryddor efter ditt tycke och smak.
Skölj bönorna i kallt vatten. Finhacka charlottenlöken och vitlöken, riv rotsellerin fint på ett rivjärn. Blanda ihop löken, bönorna, rotsellerin och vitlöken i en skål. Häll över dressingen.
Blanda allt och låt stå övertäckt i kyl ett par timmar före servering. Bönsalladen blir godare ju längre den får stå och dra i kylen.


Fina bönor
 Denna sallad är ett bra komplement till er som inte vill äta kött. Servera till råris, pasta eller som sallad till grillningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar