måndag 6 maj 2013

Mer aldrig än sällan

De få gånger som jag längtar efter chips är så gott som obefintliga. Likadant med godis.
Däremot kan jag längta efter en god dessert. En sån där fruktig, mumsig och välgjord efterrätt. Mina favoritsmaker är färsk lime, ingefära, ananas och kokos. Dessa kan man blanda och göra massor av goda desserter och kakor.
 En fantastisk vän gjorde en underbar småkaka med grund av mina favoriter.
En småkaka med fina smaker av ingefära och lime. Så goda och helt i min smak.

Irenes ingefärskakor

Ingredienser 25-30 st:

150 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 dl farin strö
1 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3-4 tsk malen ingefära

Garnering:

saft från 1 lime
5-6 msk florsocker

Tillagning:

Sätt ugnen på 175°.

Rör smör, strösocker och farinsocker poröst. Rör ner ägget.

Blanda vetemjöl, bakpulver och ingefära i en bunke.

Tillsätt mjölblandningen till smörblandningen och arbeta samman till en deg.

Dela degen på 3 lika stora bitar och rulla till längder.

Lägg längderna på bakpappersklädd plåt.

Grädda mitt i ugnen i cirka 25 minuter.

Skär upp längderna i sneda snittar direkt när de kommer ur ugnen, innan de hinner svalna.

Låt svalna på plåten.

Blanda limesaften med florsockret och ringla över kakorna. Låt stelna.

För lite "festligare" kakor kan några droppar karamellfärg tillsättas till glasyren.



Receptet har Rockande kocken gjort. Titta in på hans sida och läs om fler underbara recept och go musik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar