onsdag 22 maj 2013

Veckans recept

Fläder, saft och glass. Det finns så mycket man kan göra med fläderblomssaft.
Jag har letat i byn där jag bor, men har inte funnit några fläderbloms-träd.
Jag ska söka lite till för fläderblomssaft är underbart gott.
 Här kommer ett recept på en god och enkelt saft av fläderblommor.

 Fläderblomssaft
Till ca 2 liter:
30 fläderblomsklasar
2 citroner
50 gram färsk ingefära
1 påse citronsyra (30 gram)
1 1/2 liter vatten
1 kg socker

Gör så här:
1. Skaka blomklasarna så att ev insekter ramlar av. Skölj citronerna noga i ljummet vatten. Skär dem i skivor. Skala och skiva ingefäran tunnt. Varva blomklasar, citronskivor och ingefäran i en stor bunke eller rengjord hink.
2. Koka upp vattnet. Tillsätt sockret och koka tills det lösts upp. Rör ner citronsyran och häll sockerlagen i bunken/hinken. Täck med plastfolié. Låt svalna och sätt burken/hinken i kylen. Låt stå i 2 dygn.
3. Sila saften genom en silduk. Häll saften i flaskor och förvara dem i kylen eller frys in saften i plastflaskor, men fyll inte ända upp.

Citronsyra används för att bevara den ljus färgen och samtidigt ge ett tillskott av C-vitamin.

Vackra och goda blommor
Tips:  Man kan ta en lite blomma och frysa in dem i iskuber, (alltså inte hela klasen utan bara en liten blomma). Det går att fritera fläderblommor. Gott och mumsigt och väldigt ovanligt på buffén. Dessutom kan man lukta på dem eller bara njuta av dem. Naturen är mångfaldig.

4 kommentarer:

  1. här har vi ätit din nässelsoppa till lunch -- mums ..
    den här saften kommer att testas , men dum fråga .
    är fläder ett träd ? jag trodde det var höga ogräs liknande blommor eller har jag fel .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria! Så roligt att du provat min nässelsoppa och gillade den.
      Fläder är en stor buske eller träd som kan bli upp till 8 meter högt.
      Önskar dig en trevlig helg. Kram

      Radera
  2. Fläderblomssaft är min favoritsaft!!! :P Lycka till på fortsatt jakt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tofflan! Flädersaft är min favorit också. Tyvärr blir det ingen jakt. Min fot har blivit angripen av otäcka bakterier.
      Önskar dig och dina kära en trevlig helg

      Radera