onsdag 13 mars 2013

Veckans mat/recept

I morse tog jag upp köttfärs ifrån frysen men hade inte riktigt bestämt vad som skulle lagas. Efter en del dividerande med mig själv kom jag fram till att köttbullar var längesen. Nu antar jag att de flesta vet hur man gör köttbullar så det receptet tänker jag inte lägga ut.
Om det skulle visa sig att ni läsare vill ha receptet på mina goda och saftiga köttbullar så kan ni alltid fråga. Då kommer jag naturligtvis delge er det magiska receptet som smakar så mycket bättre än Mamma scan.

Dagens recept blir choklad mousse.

 Det är viktigt att måtten är exakta, därför är vissa ingredienser skrivna i gram.

Choklad mousse ca 6 portioner

150 gram mörk choklad
90gram + 225 gram vispgrädde
(0,8 dl + 2,25 dl vispgrädde)

Pâte à bombe
70 gram äggula (3,5 stora äggulor)
30 gram strösocker (0,37 dl)
30 gram vatten (2 msk)

Limemarinerade hallon
1 dl hallon
1/4 dl strösocker
1/4 dl vatten
1,5 msk pressad lime

Garnering
Kakao

Gör så här:
1. Hallon: Koka socker, vatten och limesaft ca 2 min. Blanda ner hallonen i lagen. Låt stå medan chokladmoussen lagas.
2. Hacka chokladen. Koka upp 90 gram grädde. Häll den över chokladen, rör så att den smälter.
3. Pâte á bombe: Blanda äggula, socker och vatten i en kastrull. Värm under omrörning till 84 grader. Häll blandningen i en skål. Vispa krämen sval och luftig 5-10 minuter.
4. Vänd ner chokladen i pâte á bomben. Vispa resten av grädden och vänd ner i chokladblandningen.
5. Lägg några hallon i botten på glas eller koppar. Spritsa eller klicka moussen i glasen och ställ i kylen ca 2 timmar.
6. Garnera eventuellt med sparade hallon och siktad kakao.


Pâte á Bombe är en äggkräm som ofta används till mousse för att den ska bli luftig och lätt samt för att ta bort den lite bittra smaken i chokladen.


Mumsig choklad mousse


3 kommentarer:

  1. Jag tycker alltid mina köttbullar blir för torra, så jag skulle gärna vilja veta vad du stoppar i dina för att få dem saftiga. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger ut mitt recept på köttbullar imorgon. Kram

      Radera