onsdag 6 mars 2013

Veckans mat/recept

Jag blev så otroligt sugen på rökta räkor och/eller rökt bläckfisk eller tonfisk eller något annat från havet. Men hur mycket jag än rotade runt i frysens alla fack fann jag inget som kom från havet. Så det var bara att glömma och istället börja planera inför en riktig havets läckerhets kväll. Då tänkte jag på en rätt som jag är väldigt förtjust i och imorgon blir det ett besök i affären. Det kanske slinker ner mer än räkor i korgen, kanske rökt bläckfisk eller en bit färsk tonfisk.
 Dagens recept får bli den rätt jag tänker laga på fredag.

Räk-kroketter
ca 36 st

100 gr smör
125 gr vetemjöl
6 dl kall mjölk
salt och nymalen svartpeppar
400 gr kokta, skalade och tärnade räkor
2 tsk tomatpuré
5-6 msk fint ströbröd
2 stora uppvispade ägg
olja till fritering

1. Smält smöret i en medelstor kastrull och tillsätt mjölet under omrörning. Låt mjölet koka in i smöret i några minuter under fortsatt omrörning. Tillsätt den kalla mjölken lite i taget och rör till en tjock och slät sås. Tillsätt räkorna, krydda rikligt och rör ned tomatpurén. Fortsätt koka i 7-8 minuter till en ganska tjock smet. Det är viktigt att smeten sedan får kallna helt.

2. Forma en knapp matsked av smeten till en korkett, en cylinderformad rulle som är 3-4 cm lång. Rulla kroketten i ströbrödet, därefter i uppvispat ägg och slutligen en gång till i ströbrödet. Se till att ströbrödet är torrt så att det täcker kroketterna ordentligt.

3. Hetta upp oljan till 180 grader i en stor och tjockbottnad kastrull. Fritera kroketterna i omgångar, inte fler än 3-4 st åt gången, tills de fått fin färg, det tar ca 5 minuter. Lyft upp dem med en hålslev och låt dem rinna av på hushållspapper.
Servera kroketterna genast tillsammans med ris och sweet chili sås. Glöm för all del inte en sallad med massor av goda gröna blad mm.

Mumsig friterad räk-krokett

6 kommentarer:

  1. Tack för titten och kommentaren inne på min blogg! Det betyder så mycket med några uppmuntrande ord.
    Ser att du också gillar litteratur och att skapa. Kul! Det är ju sådant som kan ge kraft när man inte mår helt bra. ☺
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Piedra för att du kikade in på min blogg och din kommentar.

      Radera
  2. Hej! Kikar in här då jag blev nyfiken, såg dig hos annan blogg! Jag cyklar, handarbetar, fotograferar, vandrar... lite lika dig. Ha det gott♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gerd! Åh så glad jag blir att du tittar in på min blogg. Jo jag har sett och läst dina kommentarer hos en annan blogg vän. Hoppas du följer min blogg. Tack och ha det bäst

      Radera
  3. Hi hi, jag är också slalomläsare! Har alltid flera böcker på gång samtidigt.

    Jag vill gärna följa din blogg. Är det okej att jag länkar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart det är ok att du länkar. Det är jag tacksam för.

      Radera