torsdag 14 mars 2013

Projekt MAST

Nu har jag deltagit i MAST 4 veckor, frivilligt. Anledningen till detta var att få insikt om min självkännedom och att finna lösningar som kan leda till en anställning..
 Konceptet så här långt gillar jag. Det är en bra grundtanke.
Men utan att ha fått någon som helst kännedom om vad "jag" är bra på, ska en praktikplats sökas. Då infinner sig frågan: Vart och inom vilket område? Jag har ingen aning....

Det är ett massivt kompendium med frågor och analytiska formulär som ska besvaras. Och visst är det bra men någonstans haltar hela upplägget. Man kan liksom inte proppa deltagare fulla med frågor som kräver en självanalys, om de inte har en aning om vad som är deras starka sidor och vad de är bra på.
 Om man som jag gått anställningslös i ett par år, så vet man inte hur man ska marknadsföra sig själv. Man är helt enkelt väldigt osäker och vet inte vad som behövs på arbetsmarknaden.

Jag tycker att MAST gör ett bra jobb men de måste nog tänka om lite. Kanske måste de gå en aningens längre ner och fråga hur deltagarna egentligen har haft det sen de blev utan arbete? Man kan inte förvänta sig att alla vet vilka styrkor och talanger deltagarna innehar. Det finns liksom ingen rimlighet i att fråga varför man vill ha jobb eller varför just "du" ska bli anställd. Visst förstår jag resonemanget, men det är lite som att sänka än att hjälpa.

Jag har gång på gång talat om att matlagning är mitt största intresse samtidigt som jag förklarat att atrosen kan förhindra mig. Och att jag har svårt för att hitta ett annat yrke där jag får mina intressen tillfredsställda. Jag har inte fått något tips eller förslag. Det är svårt att tänka om och se något annan möjlighet.

Det är inte lätt när det är svårt!


2 kommentarer:

  1. i slutet på förra året gick jag en kurs i marknadsföring anordnad av af .. i december skulle kursen avslutas med en månads praktik
    vilket facket satte stopp för eftersom handels inte får ta in praktikanter i jultid eftersom det ses som gratis arbetskraft ..så där stod jag med näbben i brevlådan för det enda som fattades för betygen var praktiken . men af hade slut pengar och får ny budget i januari som inte kom i tid , så jag fick avsluta innan det var klart ... bra planering av af .

    SvaraRadera
  2. Maria, så otroligt dumt och fel av af och facket. Den som blev lidandes var ju du och en ursäkt fick du antagligen inte? Jag blir inte klok på vad de egentligen vill att man ska göra? Vända ut och in på sig själv eller?
    Ha det bäst för det är du värd.

    SvaraRadera