fredag 15 mars 2013

En salig soppa

Idag var jag sugen på soppa. Så efter en titt i kylskåpet beslöt jag mig för att laga potatis- och purjolökssoppa. Det är en enkel, snabblagad och god soppa. Dessutom är den billig. Vill man ha proteiner, kan man knapersteka bacon bitar/tärningar och strö över den färdiga soppan. Jag har testat lax tärningar, vilket också blir väldigt gott. Vill ni ha lax i så tänk på att koktiden blir något längre.

Potatis och purjolöks soppa ca 3-4 portioner

4-5 potatisar, skalade och skurna i bitar
1 st purjolök, sköljd och skuren i ca 1/2 cm stora bitar
vatten som täcker potatisen
2 st grönsaksbuljong tärningar
5 st vitpepparkorn
1 1/2 dl grädde
1 dl riven ost
1/2 dl klippt gräslök

Koka upp potatisen i vatten tillsammans med buljongtärningarna och vitpepparkorn. Sänk värmen och lägg i purjon. Låt allt puttra tills potatisen är nästan mjuk. Häll i grädden och osten. Låt allt sjuda tills osten smält och potatisen är mjuka. Smaka av och tillsätt mer salt och/eller vitpeppar.
 Strö över gräslöken och ev knaperstekt bacon.
Servera med ett gott och mustigt bröd, tex Pågens Lingongrova.

Smaklig spis

2 kommentarer:

  1. det låter som min lunch , så gott .. tyvärr gillas inte soppa av tonåring han vill ha någonting att stoppa tänderna i .. men tror jag fixar en kastrull till mig själv att ha på lunchen .. trevlig helg på dig - kram

    SvaraRadera
  2. Maria! Tonåringen kan väl bita i potatis och bacon? Hoppas du gillar soppan. Tack! Jag önskar dig en trevlig helg.
    Kram

    SvaraRadera