tisdag 19 mars 2013

Funderingar

Jag är en sån där människa som tar emot reklam. Varje söndag och måndag dimper det ner en hög av erbjudande i brevlådan. Jag kan på ett sätt tycka att det är slöseri med papper, men varje vecka hittar jag något som är billigt i de olika mataffärerna.
Denna vecka har livsmedels butikerna gjort reklam om "våffeldagen" som infaller den 25:e mars.
 Och i reklambladen finns det ingen hejd på vad vi ska köpa!
Grädde, våffelmix, glass, sylt, flytande margarin och en massa olika redskap för att kunna göra våfflor.

 Eftersom jag är tämligen kritisk till halvfabrikat, kan jag inte förstå varför man ska köpa våffelmix när det är så enkelt att göra egen våffelsmet.
Det enda du behöver är en visp, skål, våffeljärn, mjöl, vatten, bakpulver, margarin, grädde och sylt.
Nu begriper ju jag att mataffärerna måste sälja för att överleva, men om de istället gjorde reklam för hur man gör egen, i detta fall, våffelsmet så tror jag att de tjänar mer i slutändan. Vad tror du???

Nu till receptet på hemmagjord våffelsmet. 
Jag bjuder på två olika varianter, lika goda.

Frasvåfflor
8 laggar
21/2 dl iskallt vatten
31/4 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
4 dl vispgrädde (inte av märket ica, den är tillverkad i Österrike)
smält smör eller margarin

Gör så här:
Vispa vatten, mjöl och salt till en slät smet. Bland i hårt vispad grädde under varsam omrörning. Hetta upp våffeljärnet. Pensla det med lite smält matfett. Häll på ca 1 dl smet och grädda våfflorna. Servera dem nygräddade direkt från laggen.
Servera med sylt eller djupfrysta bär och vispad grädde.


Vardagsvåfflor
 8 laggar
21/2 dl mjölk
21/2 dl iskallt vatten
31/2 dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1-11/2 dl smält, avsvalnat smör eller margarin.

Gör så här:
Häll mjölken och 1 dl av vattnet i en skål. Tillsätt mjöl och bakpulver och vispa smeten klimpfri. Tillsätt resten av vattnet och det smälta smöret/margarinet. Grädda i välsmort, hett våffeljärn och ät våfflorna nygräddade direkt från laggen.
Servera med tex glass och färska bär eller sylt och vispad grädde.



1 kommentar:

  1. jag är så less på reklamen , här får vi dubbelt .lika mycket från finska sidan och sen måste man bära allting till pappers returen .

    SvaraRadera