tisdag 12 mars 2013

Gårdagens Dikt

När jag kom hem igår fanns ingen ork över till någonting. Istället för middag fixade jag mig några matiga smörgåsar och bänkade mig i soffan. Där satt jag tills det kändes meningslöst att glo på tv.
 Jag tog min bok och placerade min trötta kropp i sängen.

 Idag har orken kommit tillbaka. Min boning har blivit städad, disken diskad och maten lagade. Och nu ska jag bjuda på veckans dikt.

Den här svenska mannen som föddes 20 november 1949 i Stockholm har gjort så mycket. Han är både musiker, författare, konstnär och poet. Jag lyssnade mycket på honom under 70-talet och läste även hans böcker.

Dagens poet är Ulf Lundell

Nån gång ska rösten

Nån gång ska rösten inom mej
ta hand om tyglarna och kasta
tagel i vinden som den ljusa hästen 
och vägra tillträde mer
till fegheten

Nån gång ska rösten inom mej
bryta ner det skimrande motståndet
och ge sej av på upptäcksfärder
som hållits fångna alltför länge 
i konventioner och uppfostran

Nån gång ska rösten inom mej
vägra svara på frågor från
kedjor och fängsel

Nån gång ska rösten inom mej
krypa ut under den stängda dörren
och slå in den
och släppa sin boning fri

Nån gång ska rösten inom mej
aldrig låta sej tystas mer

Nån gång ska rösten inom mej
bryta ner allt motstånd
och bränna alla tidigare handlingar
och fly fort över askfältet
och försvinna i det upprivna molnet
Nån gång ska rösten inom mej
återuppstå

Nån gång ska rösten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar