onsdag 27 mars 2013

Veckans mat

Det har inte blivit så mycket matlagning sen i lördags. Jag har varit sjuk och igår kom sonen hem med maginfluensa. Jag hoppas att det viruset inte sätter sig i mig.
 Jag vet inte riktigt vad för recept som ska passa just nu. Något enkelt och framför allt snabbt.
Idag blev det varm korv med bröd och visst mättar det, men det är liksom ingen riktig middag.
  Efter att ha funderat en stund kom jag på den där lättlagade paellan. Och då menar jag verkligen lättlagad. I den här rätten finns inga långkok eller svårigheter.
Ibland har nöden ingen lag!

 Snabbpaella med salami
4portioner

250 g rökt skinka, i stavar
100 g salami, skivad
100 g räkor, kokta och skalad, frysta eller i lag
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 msk margarin
1 msk olivolja
250 g ris
0,5 g saffran
3 dl buljong, kött eller grönsak
300 g ärtor
1 röd paprika, tärnad
salt och svartpeppar

1. Fräs lök och vitlök i margarin och olja i en stor stekpanna, eller wokpanna.
Tänk på att låta lökarna få enbart en glansig yta.
2. Tillsätt ris och saffran och blanda väl. Häll på buljongen och koka ca 20 minuter. Lägg i ärtor och paprika ett par minuter innan riset är färdigt. Smaksätt med salt och peppar. Tänk på att buljongen är salt i sig och att mer salt är för mycket. Smaka av!
3. Lägg på skinka, räkor och salami.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar