torsdag 14 mars 2013

Köttbullar

En förfrågan kom om hur jag gör mina goda och saftiga köttbullar. Här är mitt recept, men om de är godare än någon annans kan jag inte garantera. Det enda jag vet är att mina kids och andra som ätit har tyckt att de var väldigt goda.
Nå väl här är mitt recept:

Köttbullar 4-6 pers
500 gram blandfärs, ju lägre fetthalt dess bättre
2 1/2 msk ströbröd
1 ägg
3 msk riven gul lök
1 köttbuljongtärning
1/2 dl vatten
1/2 dl kaffegrädde, (hälften vanlig grädde och hälften mjölk funkar också)
1 tsk salt
1 1/2 krm mald vitpeppar
smör till stekningen

Gör så här:
Riv gul lök och fräs den i smör tills den är mjuk och guldgul. Smula ner buljongtärningen och späd med vatten. Låt allt puttra några minuter och låt det kallna.
Vispa upp ägget och blanda i ströbrödet. Låt det svälla i ca 10 minuter.
Blanda ner den kalla lökröran, ströbröd röran i färsen och kryddor. Späd köttfärsen med grädden skvättvis under rörningen. Smaka av och tillsätt mer kryddor om det behövs. Var försiktig med salt eftersom buljongtärningen är salt.
Provstek en liten bulle och smaka av om du är nöjd med kryddningen.
Med våta händer formas små fina köttbullar. Stek dem, inte för många åt gången, i smör och i medelvarm stekpanna. Skaka då och då på pannan under stekningen så att de snabbt blir jämnt bruna runt om. Stek dem inte för länge utan låt det gärna finnas en liten saftig kärna i mitten. Lika goda varma som kalla.
Smaklig spis och lycka till!

4 kommentarer:

  1. Tack så mycket! ☺ Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vassegod! Det är bara roligt när man kan dela!

      Radera
  2. det var ett nytt sätt , lätt gott och måste testas ..ha det bra - kram

    SvaraRadera