söndag 31 mars 2013

Rolands söndagsgryta

Detta är till dig Maria Lakso och till alla andra också.

Jag delar med mig av den bästa gryta jag någonsin ätit. Det finns inga ord som kan delge smaken eller hur mycket jag gillar denna gryta. Tillagningstiden beror på vad för typ av kött man använder. Det ska helst vara kött från älg eller råddjur.

  Receptet är för ca 10 personer

Detta behöver du till...

Rolands söndagsgryta:

1,5 kg kött av oxe, älg eller råddjur
1 flaska porter eller öl
1 dl svart vinbärssaft outspädd
1 dl soya
1 tsk timjan
6 st enbär
6 st svartpeppar
2 st köttbuljongstärningar
2 st vitlöksklyftor
1 stor gul lök

Sås:
4 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
2 dl créme fraiche
ca 8 dl sky

Gör så här:
Skala lök och skär den i bitar.
Blanda samma allt utom köttet i en stekgryta.
Tillsätt sen köttet, skurit i bitar.
Låt allt koka upp för att sen låta allt puttra/sjuda tills köttet känns mört. Rör ibland.
Koktiden varierar beroende på köttets kvalité och ursprung.
Drag grytan från värmen och låt stå i 20 minuter.
Tag upp köttet med en hålslev, sila skyn och mät upp 8 dl.
Häll tillbaka skyn i grytan och häll i redningen, som du skakat eller vispat ihop med mjöl och ca 1/2 dl vatten.
Koka upp såsen och låt den sjuda i några minuter. Det behövs ca 5 minuter för att få bort mjölsmaken.
Tillsätt cremé fraiche, grädde och låt allt koka upp försiktigt.
Tillsätt köttet.
Smaka av och tillsätt mer kryddor, svartvinbärs saft, soya.
Som sagt smaka av och tillsätt det som ni anser behövs.
Servera med kokt potatis, mycket grönsaker och vinbärsgelé.

Smaklig spis

2 kommentarer:

  1. tack irene och tänka sig att jag har älgkött i frysen så det här ska jag testa . du ska få höra vad smaklökarna säger om resultatet .
    ha det - kram

    SvaraRadera
  2. Maria! Med älgkött blir det underbart gott.
    Ha det bäst - kram

    SvaraRadera