onsdag 3 april 2013

Veckans mat/recept

Det är så oändligt många smaker som jag gillar. Det är smakerna som gör rätten/bakverket god med den där extra "knorren".
Och smaker är väldigt personliga, tror jag.
Sen kan det växla från att ogilla spenatsoppa när man var liten till att man i vuxen ålder inser att det är väldigt gott. Det kan vara tvärt om också, att en rätt man gillar som vuxen blir osmaklig.
 Som barn åt jag allt förutom strömming, vilket jag som vuxen fortfarande har svårt för att äta. Finns det inget annat att äta, kan jag nog få i mig en och annan stekt strömming.
En annan maträtt som jag inte äter är blodpudding. Det grundar sig i att när jag som barn såg hur denna rätt tillagades och att jag, utan lov, bevittnade hur grisen slaktades och hur blodet samlades upp för att blir just blodpudding/korv. I och med att vi bodde på landet och hade ca 300 m till bondgården, så var jag lite involverad i just den grisens liv och välmående. Det klart att jag var nyfiken, men det påverkade mig och har inte kunnat äta blodpudding/korv sen dess.

Idag är jag barnsligt förtjust i lime, kokos och ingefära. Det är så ljuvligt att känna dessa fräscha ingredienser i gommen. Just dessa ihop är oslagbara, enligt mig. Sen kan man ju laborera vidare med kryddor och soya, och helt plötsligt har man en fin marinad.
Fantasin har inga gränser.

Men nu till veckans recept. Det får bli tårtan jag bjöd på förra året på min födelsedag. Receptet är tagit från någon veckotidning. Jag har gjort några ändringar för att det skulle passa just mig och vad jag gillar. Ibland behövs det lite förändringar i recepten för att få den smak man eftertraktar.

Limetårta 12-14 bitar

175 g smör
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl kokosflingor
3 msk kokosmjölk
3 ägg
skal och saft av 2 limefrukter
1 tsk bakpulver

Fyllning och garnering:
ca 3 dl hårt vispad grädde
11/2 msk vaniljsocker
3 limefrukter
1/2 dl kokosflingor
ev. ca 50 g mörk choklad

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret och låt det svalna. Blanda samman alla ingredienserna till en jämn smet.
3. Grädda två bottnar. Häll halva smeten i väl smord och bröad form, ca 20 cm i diameter.
    Grädda i ugnen i 25-30 minuter. Grädda andra botten på samma sätt. Låt "kakorna" svalna.
4. Riv skalet på limefrukterna i långa strimlor och skär ut fruktköttet i hinn-fria klyftor.
5. Hacka klyftorna i små bitar.
6. Vispa grädden tjock och fast med vaniljsockret. Blanda ner lime hacket.
7. Bred hälften av grädden mellan bottnarna. Bred resten ovanpå.
    Strö över det fint rivna limeskalet och ca 1/2 dl kokosflingor och /eller riven mörk choklad.

Tyvärr hade jag inget ciseleringsjärn, så jag använde rivjärnet vilket gav ett dåligt resultat



Så här ser ett ciseleringsjärn ut:

Ett mycket bra verktyg i köket, som numera finns bland mina köksredskap.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar