torsdag 4 april 2013

 "Mina BrödPuckar"

50 gram torrjäst
5 dl vatten, ca 47-50 grader varmt, torrjäst kräver en högre värme av vätskan än färsk jäst.
Använder du färsk jäst ska vattnet hålla 37 grader.
3 msk olivolja, eller annan olja tex rapsolja
2 msk sirap
3 dl havregryn
1,5 tsk salt
5 dl vetemjöl
6 dl rågsikt
1-1/2 dl solroskärnor, kan uteslutas

Så här gjorde jag:
Lägg alla ingredienser utom det varma vattnet i en bakbunke och blanda. Spara lite mjöl till utbakningen. Häll över vattnet och blanda väl, ca 5 minuter. Låt degen jäsa i ca 40 minuter. Lägg upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Kavla ut degen så att den är ca 1 cm hög. Ta ut runda kakor ca 1o cm i diameter.
Lägg dessa på en plåt med bakplåtspapper. Låt "kakorna" jäsa ytterligare 30 min. Grädda dem i ca 8 minuter i 225 grader i mitten av ugnen.

Grundreceptet har jag fått av en vän, men jag har lagt till och dragit ifrån och resultatet blev som ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar