onsdag 17 april 2013

Veckans Mat

Veckans recept går i vårens tecken. Jag har ännu inte sett till några späda nässlor, men de kommer inom några veckor. Då är det jag som drar på mig handskar och plockar för att laga nässelsoppa.
 Det var ett säkert bevis på att våren kommit när mamma lagade nässelsoppa eller serverade horngädda.

Veckans recept är

Nässelsoppa    ca 4 portioner

2 liter späda nässlor
2 msk finhackad gul lök
2 msk smör eller margarin
1 msk vetemjöl
1 krm riven muskotnöt
1 liter vatten
1 grönsaksbuljong tärning
1 dl grädde
salt
nymald vit- eller svartpeppar

1. Skölj nässlorna noga. Lägg dem i kokande saltat vatten och koka dem i 5 minuter.
2. Häll av spadet - men spara det - och hacka nässlorna grovt eller fint.
3. Smält smöret/margarinet i en kastrull, lägg nässlorna, löken, smulad buljongtärning och strö över mjölet.
4. Rör om och häll på nässelspadet. Rör om hela tiden tills soppan kokat upp, sänk därefter värmen och låt soppan sjuda i 5-6 minuter.
5. Häll i grädden och krydda med muskotnöten.
6. Smaka av och tillsätt mer salt och kryddor efter behag.

Servera med hårdkokta ägghalvor och ett gott bröd.


"Ett mjukt intryck från skog om våren,
kan lära dig mer om människan,
och om ont och gott,
än alla visa män kan".
  William Wordsworth

2 kommentarer:

  1. nässel soppa har jag aldrig ätit , men det växer bränn nässlor på tomten så kanske jag skulle testa när jag ändå rycker upp dom fram mot vår kvisten ..ha det bra - kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nässel soppa smakar lite som spenat soppa. Du ska ta de allra första spröda av nässlorna. Lycka till med soppan

      Radera