fredag 12 april 2013

Veckans Bok

Torsdagars inlägg ska handla om en bok som jag läst. I dessa inlägg vill jag sammanfatta och ge min syn på den utvalda boken. Jag har massor av lästa böcker att skriva om, men igår var det tomt. Jag har inte en enda kommentar om någon bok för tillfället. Visst kan jag rekommendera och säga ungefär så här: Läs denna, den var bra!
Jag kan inte göra så eftersom det var inte tanken och idén om "veckans bok". Och om jag inte kan ge ord på mina lästa böcker så avstår jag. Alltså ingen "Veckans bok".

Däremot vill jag tipsa om en film, nej, två. Ibland vill jag se filmer och då inte bara en utan flera. Sen kan det gå dagar då jag inte är ett dugg intresserad. För mig måste en film beröra mig, fånga mig och göra mig nyfiken och intresserad. Dessa två filmer är exakt så som film ska vara (för mig) och de ger eftertanke och skratt.

Den första filmen är "Jakten" med Mads Mikkelsen. En dansk film som handlar om hur en fjäder blir till en höna, lögner och förakt växer sig stora och utom kontroll. Och om hur lätt människors förutfattade meningar skapas.

Den andra filmen, något lättsammare och komisk. "En handelsresandes nöd". En film skapad av och med "Svenne Rubins" som utspelar sig i Vansbro.

I rollerna ser vi bla Claes Månsson, Björn Skifs, Gunde Svan och Svenne Rubins band.
Den här filmen får mig att skratta. Filmen är fylld med musik av och med Svenne Rubins.
Den visar att tillhörighet är viktig och att ibland blir det för mycket av smickrande och hårfagra antydningar om att inte bo i storstaden. Den visar Vansbro, en underbar stad i Dalarna.

Jag gillar Björn Skifs när han sitter vid ett piano i det enda fiket på byn och sjunger. "Jag kan en sång som är så mycket bättre än denna! Så varför sjunger jag den här?" Filmen sänds ännu en gång på tv1 14/4.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar