torsdag 4 april 2013

Veckans bok

Jag har inte en aning om vilken bok jag ska välja idag. Det finns för många att välja på i mitt "lilla" privata bibliotek. Och samtidigt vill jag ge en bra och ärlig recension av boken.
 Idag är mina tankar åt ett helt annat håll än litteratur. Mitt yngsta barn fyller 19 år och dagen är fylld med en hel hoper massa minnen. Så det är lite svårt att koncentrera sig på ett bokval.

  Jag har nog tidigare sagt att kokböcker är ett av mina intressen. Så jag bestämmer mig för ännu en, egentligen två kokböcker som veckans bok.

Böckerna heter "Gammaldags Mat vår/sommar" och "Gammaldags Mat höst/vinter".
Dessa är skrivna av en kvinna som heter Rut Lundgren Frisk.
"Rut på skäret" är hon känd för och hade en krog med samma namn. Tyvärr avled hon en tidig vårdag 1980. Men hennes fina recept lever kvar i och med dessa böcker. Och än idag drivs hennes krog, titta HÄR

Citat av Rut: " Vår gamla svenska matkultur är på väg att försvinna. Jag vill rädda så mycket av den som möjligt undan glömska."

I böckerna får vi veta hur man lagar stekt fläsk med löksås, horngädda med stuvad ängssyra, fläderblomsaft, stekt ål med potatismos, märgpudding med arrakssås och citronkräm med mandelkakor mm. Det är en variation utan slut och jag älskar att läsa dessa böcker. Det är mycket fina foton av maträtterna och lättförståeliga recept i böckerna.
Jag vet inte om dessa böcker finns till salu idag, men det är Bra Böcker som givit ut dessa böcker.

Jag kan inte få för många kokböcker


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar