måndag 19 november 2012

Veckans dikt

Idag tänkte jag presentera en dikt av Pär Lagerkvist. Han är en av de svenska författarna som fick Nobelpriset i litteratur, 1951. Han har inte enbart skrivit dikter utan gett ut både romaner, noveller och essärer. Hans "Barabbas" har filmatiserats. Jag har läst mycket av Pär Lagerkvist verk och gillar honom. Du kan läsa mer om honom här: Pär Lagerkvist

I själens gränder

I själens gränder
där lyktorna står långt ifrån varandra
så att det är svårt att kunna finna husnumren.
Där har jag sökt länge.
Förgäves.

Kanske sökte jag efter för höga nummer,
som inte finns.
Kanske så.
Nu står jag vid grändens slut
och ser med torra ögon ut i en natt
som inte längre skrämmer mig.

Bakom skränar de som funnit vad de sökte,
numren som vi fann alla,
och skrålet stiger i glädjehusen där manslemmen kastar sitt slem
och anden pejlar djupen,
de slutliga,
vid skramlet av pottor och hinkar
och avloppets kluckande ut mot rännstenen och mörkret
i Själarnas gränd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar