lördag 24 november 2012

Inom kort

Butiker har redan börjat pynta sina skyltfönster med juldekorationer och livsmedels affärer skickar ut annons-blad om julmat.
 Imorgon tänder Borås stad sin julbelysning och om en vecka är det 1:a advent.
 Varje år som jag varit ensam har mina tankar varit; "Nä, i år struntar jag i alla förberedelser inför julen. Jag har fått nog!" Men trots alla tankar på att inte skura och pynta, rulla köttbullar och griljera skinka, koka knäck och baka pepparkakor så finner jag mig själv stryka gardiner, rulla cesarskulor, och laga julmat. I och för sig så gör jag inte alls lika mycket nu, som då när barnen var små, men ändå......
  Vad är det egentligen som triggar igång all denna intensiva aktivitet som tillhör julen??

Jag har som vanligt bestämt att inte göra för mycket. I år har jag till och med tankar på att gå till Hemgården där jag vet att de serverar en julmiddag för oss som är ensamma under julhelgerna. Då slipper jag köpa julmat och framför allt så behöver jag inte stå vid spisen i ett antal timmar. Hur det blir med det, vet jag inte ännu???

Något som jag gjorde, för några år sedan, inför 1:a advent är egen glögg. Jag har alltid tyckt att systembolagets glögg är för söt. Jag hittade ett recept i någon veckotidning för en hel massa år sedan. Här kommer enligt mig den godaste glögg:

Skånska husar-regementets glögg

3 flaskor rött vin
1 flaska vitt vin
1/2 flaska porter
1/2 flaska renat
2-3 pommeransskal
1 msk kardemummakärnor
1 bit torkad eller färsk ingefära
1 msk hela nejlikor
1 bittermandel
6 kanelbarks rullar
4 dl farinsocker
1 msk aromatisk tinktur, finns på apoteket

Gör så här:
Koka upp det vita vinet med alla kryddorna och låt det stå minst ett dygn.
Sila kryddvinet i en stor kastrull. Tillsätt det röda vinet, portern, farinsockret och aromatisk tinktur. Låt allt sjuda, det ska inte koka. Smaka av och vill ni ha en sötare glögg tillsätt strösocker efter smak. Dra kastrullen från spisen och tillsätt brännvinet, även här kan ni avgöra hur stark ni vill ha glöggen.
När ni är nöjd med smak och styrka häller ni upp glöggen i rena glasflaskor.

Den som vill ha en välsmakande glögg utan alkohol kan ni använda er av alkoholfritt vin och så klart utesluta brännvinet. Det blir lika gott och ni får den där goa smaken av kryddningen som många gånger saknas i den alkoholfria glögg som säljs i butiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar