lördag 17 november 2012

Det som blev över....

På torsdagspromenaden såg jag en hel del trattkantareller. Jag hade inget att lägga svampen i då.
Idag var jag bättre utrustad. Dagens motions tur var att klättra över sten och stock för att ta tillvara den sista skörden av trattisar. Jag fick ihop lite över 1kg orensad svamp på enbart 1 timma. Man kan väl säga att jag är super nöjd. Jag trodde inte att det var möjligt att hitta svamp nu. Överraskningar är roliga.
   Det är så skönt att vandra i skogen, det luktar gott och den gröna mossan är så vacker med sin gröna färg. Jag får alltid en känsla av att vilja lägga mig ner i mossan och bara få vara. Titta upp mot himlen, höra fåglarnas kvitter, skogens dofter och bara få vara jag. Idag var dock mossan våt och himlen var grå. Fåglarna var tysta och det enda jag hörde var bruset från "bäcken". Det var ändå väldigt skönt med skogspromenaden.

Jag hade lite kokt potatis kvar. Jag visste precis vad som ska göras med dessa jordpärer. Gnocchi så klart!
 Det blev gnocchi med trattkantarellsås och knaperstekt bacon.

Det finns så många olika sätt att göra gnocchi. Jag gör så här:

Min gnocchi
 2-3 portioner
300 gr kokt potatis
1 äggula, spara vitan och frys ner den. Bra att ha till sufflé eller maräng
3 dl vetemjöl

Pressa den kokta potatisen i en purépress eller använd en liten nätsil och med hjälp av en matsked pressar man potatisen ner i en skål. Tillsätt äggulan och blanda ner 3 dl vetemjöl. Jag låter degen vila en halvtimma i kyl.
Dela degen i tre delar och rulla ut den till avlånga rullar på ett mjölat bakbord. Dela varje rulle i ca nio delar och rulla dem till bollar. Forma sen bollarna till små avlånga korvar.....eller till någon form som du gillar.
Koka upp saltat vatten i en stor kastrull. (Ca 1 msk salt till varje liter vatten). Lägg i gnocchi, ta inte för många åt gången, när de flyter upp till ytan är de klara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar