måndag 26 november 2012

Väntans tider...

Helt plötsligt vill jag sätta upp mina julljus-stakar och stjärnor i fönsterna. Är det för tidigt????

 Jag har nog aldrig satt upp adventsljusen tidigare än lördagen innan 1:a advent.
Det är något som sitter kvar sen jag var barn. Min mor satte upp stjärnan och den 7-armade ljusstaken dagen innan och tände inte dessa förrän 1:a advent. Vi hade bara en stjärna och en ljusstake. Jag tyckte det var så vackert, ljuset var fyllt med förväntan. Jag kunde sitta och titta på stjärnan och bara vara glad, trygg och fundera på om jag skulle få de där fina, vita skridskorna av tomten som jag satt högst på önskelistan.

 Jag minns inte riktigt, men julgardinerna kom nog inte upp förrän dagen före julafton. Vi bakade pepparkakor strax före luciadagen. Min barndoms december är fylld med dofter av bak, skinka, korvar, nystrukna gardiner, nejlike-apelsiner, pepparkakor, saffran, gran, snö och förväntan.
 Jag har många fina julminnen.

  Tiderna förändras och nu plockas julpyntet fram tidigare och de plockas bort tidigare. Nu firas inte lilla jul som är den 2:a februari. När trettondags helgen är över så plockar de flesta bort julpyntet, ibland är det borta strax efter nyår.

Nu har jag bestämt mig, här plockas inget upp förrän lördagen innan 1:a advent.

    Inget är som väntans tider!!!

Ps Jag fick de där fina vita skridskorna (av Tomten). Jag åkte tills jag var blå om både tår och läppar. De skridskorna har jag fortfarande kvar. Är jag nostalgisk eller??? Ds


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar