måndag 5 november 2012

Dagen

Bloggen fick en ledig helg.

 Jag har ägnat helgen till att färdigställa beställningen på mössan.
Jag har även gjort färdigt ett par sjalar och juldekorationer. Jag hoppas få sålt något av mina alster på en julmarknad som är den första advent. Tiden går så fort när man har ett slutdatum. Det finns i dagens datum 6-8 olikfärgade sjalar, två halsdukar, två "mössor" och ett par torgvantar. Tiden räcker liksom inte till för allt jag vill göra. Det hade varit bra med en extra vecka innan marknaden.
Jag gör så mycket jag kan och orkar, men man måste äta. Dagens middag blev en snabbsås (gryta) till pasta.


Pastasås a´la Iréne
 ca 4 portioner
1 st charlotten lök (en halv gul lök funkar)
1 burk champinjoner
1 röd spetspaprika (vilken färg på paprikan är upp till dig)
1 dl sojabönor, (frysta) kan uteslutas
250 gr kassler i tärningar
1/2 dl vatten
1/4 dl grädde
1-2 dl riven ost
1/2 köttbuljong tärning
cayennepeppar
paprikapulver
salt och mald svartpeppar efter smak


Gör så här:
Finhacka lök och champinjoner. Fräs detta i lite olivolja eller smör. Tillsätt tärnad kassler och låt allt få en gyllenbrun färg. Häll på vatten och finfördela köttbuljongs-tärningen i grytan. Krydda efter smak.
Låt det puttra ca 5 minuter. Tillsätt paprikan och sojabönorna. Låt allt sjuda upp. Häll på grädde och blanda ner osten. Nu ska osten smälta och hela grytan få en simmig konsistens. Om såsen känns för tunn red den med lite maizenamjöl som du blandat med kallt vatten.
Prova dig fram.
Smaka av och tillsätt mer kryddor och salt. Du bestämmer smaken!
 Att smaka av och att åter smaka av är bland det viktigaste i matlagning.





 Mössan blev klar i lördags.
Tyvärr ingen bild på mössan, kanske ett foto läggs ut när mössan är hemma igen.

 Foto på min handarbeten:


Vill du köpa!!! Hör av dig med en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar