fredag 16 november 2012

Förändring...

Nu måste det bli en förändring..... Jag kan inte fortsätta i de utslitna och intetsägande fotspåren. Dags att göra något för att må bättre och låta mig vara dirigenten.

Första förändringen; Yttre vård...
Igår bestämde jag mig för att pröva no-poo, vilket innebär att man enbart tvättar håret med balsam. Jag har funderat på detta ett par månader men efter att ha läst Bloggmama, Lady Dahmer, om hur man går till väga för att få ett hår fullt med liv och lyster, mm, så var det inte svårt att testa. Igår genomgick jag två hår-tvättar med diskmedel, sen balsamtvätt och sist en ordentlig genomsköljning med äppelcider vinäger blandat med kallt vatten. Jag är nöjd med resultatet och ska fortsätta med enbart balsam tvätt och ÄCV sköljningar. Dessutom så hoppas jag att mitt håravfall ska bli mindre.
     Förutom hårvård har Lady Dahmer massor av alternativ hudvård som jag kommer att testa. Honung istället för tvål, äppelcidervinäger som ansiktsvatten och en nattkräm som består av olivolja, äppelcidervinäger och vatten.

Andra förändring... Motion!
 Jag har letat upp några bra promenadstråk i skogen jämte min by. Den första är på ca 3km, andra runt 4km och den sista ca 8km. Igår startade jag med den "lilla" snabbpromenad turen. Det var skönt att komma ut och andas och röra på kroppen. Jag har planerat in snabbpromenader tre gånger i veckan för att sen öka till att jogga etappvis. Mitt mål är att jogga 8 km rundan i ett svep. Men som sagt det är ett mål. Jag börjar med mina snabba promenader.

Tredje förändringen....Inre vård
  Jag har länge haft funderingar på att fortsätta med mitt intresse att måla. Jag vill så gärna börja med porslins målning igen. Men det har så många andra nödvändiga måsten, som inte är möjliga idag. Så då går min tanke till akvarell målningen. Jo, där kunde jag göra något. Så min tredje förändring är att skapa möjlighet att måla igen. Det är dags att göra den önskan verklig.

Fjärde förändringen..... Skriv!!!
Jag vill skriva och förhoppningsvis ge ut en bok.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar