torsdag 15 november 2012

Höstliga upplevelser

Efter en härlig promenad i skogen härom dagen kände jag för en mustig höstsoppa. Jag kollade igenom vad som fanns i skafferi och kyl. Sen satte fantasin igång och for iväg till alla omöjliga håll. Jag var tvungen att hejda mig och fråga mig själv; Vem ska laga detta mer än jag? Så klart vill jag att de flesta ska kunna laga "min" mat. Jag fick alltså dämpa mig lite.
 Det blev till att skala, riva och hacka en stund, tillsammans med "White Snake". Jag tycker att de mesta inom hushållets göromål blir lättare med rockig musik i bakgrunden. Så till receptet:

(Het) köttfärs-soppa    ca 4 portioner


300gr nötfärs
1 gul lök
2 st morötter
200gr vitkål
100gr kålrot
100gr rotselleri
½-1 st färsk chili
2 st vitlök
1-2 st kött- eller grönsaksbuljong
2-3 msk tomatpuré
6-7 dl vatten
1-2 msk olja, oliv- eller rapsolja, man kan även använda margarin eller smör
salt
mald vitpeppar
cayennepeppar (efter smak)
(300gr blandade bönor)

Gör så här:
Skala och hacka löken. Skala alla rotsaker och riv dem grovt. Strimla vitkålen. Dela chilin och hacka den fint.
Hetta upp oljan i en stor kastrull. Fräs lök och vitkål utan att de tar färg. Tillsätt nötfärsen och bryn allt i några minuter. Lägg i de rivna rotsakerna och låt allt fräsa med en stund under omrörning. Häll på vatten och tillsätt buljongtärningarna, pressad vitlök, tomatpuré och hackad chili. Krydda med vitpeppar och cayennepeppar  Låt allt sjuda ca en ½ timma.
Smaka av och tillsätt mer salt om det behövs.
Vill man ha en vegetarisk soppa uteslut då nötfärsen och köttbuljongen. Använd istället grönsaksbuljong och 300gr blandade bönor.

Avslutningsvis så bjuder jag på ett foto som togs under den härliga skogspromenaden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar