torsdag 29 november 2012

Förberedelser

Igår blev det inget inlägg. Just för att det blir för många känslor som kommer upp till ytan när jag träffar min mamma. Eftersom jag är en känslomänniska så blir det extra jobbigt att se hur liten och gammal mor blivit. Och det känns alltid som om jag förlorat så mycket av henne under många år. Jag vet att vi alla blir äldre, men för mig är det extra svårt just när det gäller min mamma.
  Vi hade en mysig stund med god mat, fika och trevlig pratstund.
 I somras var mamma i Stockholm och hälsade på min bror. Då passade de på att åka till Solna för att besöka barnhemmet som jag kommer ifrån. Min bror tog några foton och igår fick jag se dem. Det kändes minst sagt underligt. Jag fick välja ett par stycken och får de hemskickade så småningom. Ett stort tack till lillebror!

Jag for in till staden för att förbereda förberedelserna inför 1:a advent. Jag ska göra "Skånska husar regementets glögg", pepparkakor och lussebullar. Jag köpte aromatisk tinktur och saffran på apoteket och inhandlade rött och vitt vin, vodka och porter på systembolaget.
 Väl hemma satte jag igång med glöggen. Alla kryddor ska kokas med en flaska vitt vin och sen ska den stå och dra i ett dygn. Jag önskar att det var möjligt att förmedla doften. Det luktar verkligen jul om denna glögg.


Om en stund ska jag förbereda pepparkaksbaket. Receptet är minst 50 år och hur degen görs är min hemlighet. Degen jag använder ska vila ett dygn. Så det tar sin tid. Sen var det lussebullar..... Jag har bestämt mig att låta det vara till en dag strax före lucia.

Recept på glöggen kan ni se i ett tidigare inlägg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar