torsdag 22 november 2012

Nedgång

Det blir inte så mycket skrivit. Jag har haft fullt upp med att göra färdigt mina alster som ska med på Toarps julmarknad. Sen har jag haft en dag fylld med migrän. Dessutom har jag de senaste dagarna varit väldigt nere. Det är väl så det ska vara; upp och ner, toppar och höjder. Jag önskar att de inte vore så intensiva.

Idag var jag tvungen att ge mig iväg till staden för att handla mat. Väl hemma igen så fanns det massor att göra, tex dammsuga, torka golv och baka bröd.
 Jag har testat olika brödrecept och tog en chans idag. Jag utgick från två olika recept och försökte skapa något eget av dessa. Jag blev nöjd och ska använda "mitt" recept då och då.

 "Mina BrödPuckar"

50 gram torrjäst
5 dl vatten, ca 47-50 grader varmt, torrjäst kräver en högre värme av vätskan än färsk jäst
3 msk olivolja
2 msk sirap
3 dl havregryn
1,5 tsk salt
5 dl vetemjöl
6 dl rågsikt

Så här gjorde jag:
Lägg alla ingredienser utom det varma vattnet i en bakbunke och blanda. Häll över vattnet och blanda väl, ca 5 minuter. Låt degen jäsa i ca 40 minuter. Lägg upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Kavla ut degen så att den är ca 1 cm hög. Ta ut runda kakor. Lägg dessa på en plåt med bakplåtspapper. Låt "kakorna" jäsa ytterligare 30 min. Grädda dem i ca 8 minuter i 225 grader i mitten av ugnen.

Dessa kan du använda som hamburgerbröd eller som mackor. Gott, nyttigt och billigt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar