måndag 11 februari 2013

Julskinka

Det blir så i många ensamstående hem att rester av julskinkan finns kvar, om man köper en skinka som väger mellan 3-3,5kg.
Ska man verkligen ha en god och saftig julskinka ska den minst väga 3,5 kg enligt min sk styvfar, som arbetade inom kött och livsmedel i hela sitt liv. Och jag litar på honom till 110%.
 När han levde så hade vi en sk inbördes tävlan. Den gick ut på att vi skulle gissa från vilket djur och var på djuret köttet kom ifrån som serverades.
 Det var inte ofta jag vann, men vid något tillfälle bräkte jag honom. Han var så otroligt duktig inom styckning. Jag tror han var/är en av de sista inom det yrket som verkligen respekterade, var snäll och ödmjuk inför djuret som slaktades. Han lärde mig mycket om kött!
  Jag saknar honom och han gav mig så många fina minnen.

 Det fanns en bit kvar av julskinkan i frysen och den tog jag upp idag.
 Jag gjorde en pastasås med överbliven skinka, finhackad charlottenlök, finriven rotselleri, champinjoner, haricots verts, röd spetspaprika, grovmald svartpeppar och oregano. Salt behövdes inte för skinkan i sig gav tillräckligt med sälta. Jag blandade ner lite riven ost och en redning av maizena efter att allt sjudits med vatten och en halv grönsaksbuljongtärning.
Till detta serverade jag så klart pasta.

God pastarätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar