måndag 4 februari 2013

Funderingar om misshandel

Som jag skrivit innan så tittar jag, då och då, på Dr Phil som går på kanal 7. Idag handlade det om ett gift par med tre barn, som mer eller mindre gjorde varandra illa, både fysiskt och psykiskt.
 Mannen hade ett antal gånger våldtagit sin fru, tagit stryptag på henne, kallat henne för hora, slampa mm. Han hade också varit otrogen när kvinnan var gravid i 7:e månaden. Hon i sin tur hade varit otrogen ett antal gånger under deras äktenskap.

 Dr Phil gav ett konkret svar på vad som är psykisk misshandel. Det är när du inte låter din sambo/maka/make/flick- pojkvän ha rätten att säga nej. Man kan inte styra och bestämma över den andre, oavsett om man är gift eller sambo eller i ett särförhållande. När sin partner säger nej är det NEJ, allt som överskrider det är en form av misshandel.
När Dr Phil fortsatte angående fysisk misshandel, gav han fortfarande en rak och tämligen enkel regel. Den är; att varje gång som man får ett slag, luggning av håret, örfil, hårda tag runt armar eller andra kroppsdelar, stryptag eller någon annan form av fysisk smärta så är det misshandel.

Jag blev som vanligt väldigt berörd av innehållet i programmet. Man ska inte behöva och får inte stå ut med vad som helst och det finns hjälp.

Jag har själv varit utsatt för båda. Jag blir så förbannad att det tog så lång tid att förstå.
Fortfarande tror jag mig vara inget värt och är så otroligt sårbar.

 Jag har fortfarande mardrömmar om stryptagen, känslan då mitt huvud slog mot elementet, blodet från min tinning, blåmärkena och skrapsår på min kropp och alla dessa förnedrande ord om mig. Alla tillmälen och alla dessa snus-spottande skrik i mitt ansikte. Alla dessa små "pikar" som återkom varje dag. Våldtäkterna, de förnedrande tilltagen är så otäcka och obegripliga att jag mår illa varje gång de far igenom mina tankar.
 I mig finns allt detta kvar.

 Så var rädda om er och tänk er för väldigt noga innan ni accepterar ett hot eller ett slag. Det är inte acceptabelt och helt olagligt.

2 kommentarer:

  1. Det är nåt jag aldrig förstått mig på, varför vänder vissa kvinnor alltid tillbaka till män som år ut och år in har gjort deras liv till ett rent helvete?

    SvaraRadera
  2. Det finns så mycket att diskutera om varför osv. Tyvärr är det lite svårt att föra en diskussion om detta ämne via kommentarer. Jag förstår att du undrar varför. Kanske ett ämne jag ska blogga om en dag! Jag har som sagt var inget enkelt svar att ge dig.

    SvaraRadera