torsdag 14 februari 2013

Gårdagens "veckans mat"

Det blev inte mycket gjort igår. Jag orkade inte ens tänka på vad som skulle skrivas på bloggen.
  Att allt blev som det blev har till viss del med mina grannar att göra. Ända sen de flyttade in under mig för några månader sen har polis varit där minst en gång i veckan.
I tisdags var polisen och hundpatrullen där och sökte igenom deras boning. Senare på kvällen var det ett jäkla hallå med skrik och gap, dunsar och smällande dörrar. Tillslut kom polisen och det vart lugnt.
Men strax efter midnatt började det om igen. Jag blir väldigt orolig och samtidigt väcker det en hel massa otäcka minnen. Igår var jag helt slut, sömnen blir orolig och jag spänner mig.
  Idag har det varit lugnt än så länge. Peppar peppar ta i trä!

Dagens middag blev potatisbåtar eftersom falukorven som skulle bli korv-stroganoff hade på något besynnerligt sätt krympt från 300 gram till 50 gram.

 Hur gör man potatis båtar? Jo, man tager vad man haver! Nä, inte riktigt så!!!
Utan så här:

 3-4 st ganska stora potatisar
1 pkt bacon
ca 1 dl creme fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl finhackad potatis
skivad ost ca 2 st/båt

Så här gör du:
Tvätta potatisen och dela de så du får två avlånga "båtar". Gräv ur potatisen utan att skada skalet. Nu har du en "båt". Ställ båtarna på en bakplåts-papper täckt plåt och grädda i 225 grader ugnsvärme ca 15 minuter.
Låt båtarna svalna medan du gör fyllningen.
Hacka potatisbitarna fint, som du grävt ut. Dela baconet i bitar och stek det knaprigt.
Stek potatis hacket tills det är mjukt.
Blanda creme fraiche med pressad vitlök, salt och grovmald svartpeppar.
Lägg ca 1 msk råstekt potatis i botten av båtarna, lägg därefter på ca 1 msk bacon och sen creme fraiche röran, (röran ska nätt och jämnt täcka baconet och den råstekta potatisen). Därefter täcker du allt med 1-2 skivor ost.
Grädda i 225 grader ugnsvärme ca 15-20 minuter, tills allt fått färg och osten har smält.
Obakad potatisbåt

Färdiga potatisbåtar

  
Grönsaker är gott och nyttigt!
Jag har även använt bakpotatis till detta recept och det funkar lika bra. Men kom då ihåg att använda mer av det sk innan kråmet av potatisen, mer bacon och mer creme fraiche. Jag har även testat att använda köttfärs som jag kryddat med taco krydda. Man kan som sagt var använda nästan allt. Det som måste till är ost och creme fraichen.


3 kommentarer:

  1. Men gud så gott, det här måste jag göra!! Har du hittat på det här själv?
    Så kul att få massa härliga recept, har en liten mapp med recept varav flera är från dig och jag har iaf gjort en eller två grejor av det, superkul :)

    Hoppas nu grannarna håller sig lugna ett tag!!

    Styrkekramar!!

    SvaraRadera
  2. Gullan! Nej jag har inte hittat på detta själv. Jag har dock ändrat på en del i receptet för att få den ultimata smaken.
    Dessutom är det ljuvligt gott och är tämligen billigt.
    Hoppas du och sötisen Tindra har det gott! Och att ni framför allt slipper fler negativa vibbar från vissa hundägare
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Gullan!
    Roligt att du använder "mina" recept! Tack för all uppmuntran. Det är så roligt att få lite uppskattning!

    SvaraRadera