måndag 24 december 2012

Veckans Dikt

Det finns så många fina dikter som skrivits om och under juletider. Det finns en dikt som återkommer år efter år i mina tankar och det är "Tomten" av Viktor Rydberg. Det är 11 stycken verser i dikten och jag väljer de två sista.

 Tomten
Tyst är skogen och nejden all,
livet där ute är fruset,
blott från fjärran av forsens fall
höres helt sakta bruset.
Tomten lyssnar och, halvt i dröm,
tycker sig höra tidens ström,
undrar, varthän den skall fara,
undrar, var källan må vara.

Midvinterns köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
gott intill morgontimma.
Månen sänker sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.

Viktor Rydberg levde mellan 1828-1895 och har skrivit så mycket vackert. Egentligen borde jag läsa mer av och om honom. Men denna julaftonen nöjer jag mig med att läsa just Tomten.

Önskar er alla en fortsatt trevlig julhelg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar