lördag 22 december 2012

Knäck och helt väck (näck)

Jag inhandlade inget julgodis från de ledande godistillverkarna i år. Dels för att plånboken är för tunn, dels för att jag gillar att göra eget godis och dels för att jag inte gillar alla tillsatser som finns i köpegodis.
 Igår kunde jag bocka för knäcken och den blev underbart god.

Idag har jag rullat ceasar-kulor och nu är även dessa klara.
  I kulorna som jag gör är det en liten bit nougat med ett täcke av marsipan som rullas till en kula/boll. Sen doppas de i smält choklad, mörk/ljus, vilket man gillar mest. De är så underbart goda.
 Idag bockar jag av för att julgodiset är klart.
Nu återstår bara ischokladen och jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra den. Jag är lite inne på att blanda i lime. Jag ska fundera lite till och planen är att göra ischokladen imorgon.

Jag intog årets julbad ikväll. Tillsammans med De tre tenorernas fina röster och varmt vatten lättade äntligen värken i högra axeln. Det gör fortfarande ont.
  På något underligt sätt så hamnar man i ett "ekorrhjul" när man har ont. Det gör ont, man spänner sig, det gör mer ont, man spänner sig ännu mer och så kommer man inte ur smärthjulet. Nu hoppas jag att det blir lite lugnare med smärtan och att jag kan sova riktigt i natt.

Nu sitter jag här halvnäck och tillåter mig njuta av något så enkelt som en ren kropp och tända juleljus.
  Jag tänker på mina älskade barn, jag tänker på min mor och mina bröder. Jag tänker på min far som dog alldeles för tidigt och jag tänker på min mormor som hade så mycket att ge. Jag tänker på de män som sagt att de älskade/ar mig och ändå sårat mig
Jag tänker på alla som inte har en fride-full jul och de som inte har någon att fira jul tillsammans med.
 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar