torsdag 13 december 2012

Lussekatt(astrof)

På min todo-lista igår fanns brödbak, disk, matlagning och lussebullsbak.
  Disken gick bra, matlagningen likså, men lussebullarna gick åt fanders och brödet ville inte bli färdig-gräddat.

För första gången i mitt bakande liv jäste inte degen till lussekatterna. När jag skulle knåda ut degen efter första jäsningen, så kändes den mest som play doh degen som gjordes åt kidsen när de var små. Trots det bakade jag ut bullarna och hoppades att jäsningen skulle börja ändå. In i det sista ville jag verkligen att mina fina lussebullar skulle bli bra och goda. Jag var tvungen att inse att det inte fanns något att göra när de var färdiggräddade och totalt oätbara. Detta år 2012 har jag för första gången misslyckats med lussekatterna.


Jag vet vad som orsakade felet och ikväll ska det bakas igen. Då ska det bli rätt.....

Småfåglarna gillade i allafall de ojästa bullarna.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar