onsdag 18 september 2013

Vecka 38 Mat

Igår tog jag hand om 2kg nypon som jag plockat. När allt var klart frågade jag mig själv;
"Vad det verkligen värt allt jobb och tid för några liter äkta nypon soppa?"
 Vad tycker ni?

Så här gjorde jag:

Först vägde jag nyponen, det var ca 2,3kg!


Sen "snoppade" jag dem! Det tog nästan 3 timmar.


Därefter kokade jag bären länge, ända tills de var så gott som mosade. Jag hjälpte till med mosningen med potatis-stamp och träslev. Det tog ungefär 1 1/2 timma. Jag fick koka i två omgångar eftersom grytan var för liten för alla bären samtidigt.
Sen silade jag av moset och fick ca 1,3liter saft/puré.


Allt som allt tog det mig ca 6 timmar att bli färdig. Frågan är: Vad det värt det?
Tja, kanske, men ändå inte. Förvisso har jag nyponpuré utan några som helst tillsatser och det är bra. Men med tanke på hur trött jag var efteråt och hur mycket mina fötter smärtade var det inte värt den volymen jag fick ut.

Under de timmar som jag rensade bären kom en liten filur fram och snabbt som ögat var jag där med kameran. Alltid lika kul att upptäcka en medlem av vår fantastiska fauna.


Säg Hej till snigeln "Edor"

4 kommentarer:

  1. Hjälp vilken tid det tog! Du måste vara en envis och idog typ, Irene!
    Kram! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tofflan! Ja, jag är envis. Men jag gör inte om det, tror jag.......
      Kram

      Radera
  2. det var många timmars arbete , du får njuta av soppan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria! Jag kommer antagligen använda det när jag bakar bröd. Har testat en gång och det blev saftigt och gott.
      Ha det bäst

      Radera