tisdag 17 september 2013

Ingen ordning....

.... överhuvudtaget med bloggskrivandet. Varje morgon under kaffestunden läser jag både nyheterna och andras bloggar. Då tänker jag att nu ska jag skriva på min egna blogg men så kommer något annat, t.ex besök på vårdcentralen eller ett annat möte eller svampjakt eller bär/äpple-plockning. Vilket gör att bloggandet skjuts upp till senare. Väl hemma efter mötena ska det kanske diskas, sen är det middag som ska lagas, bröd ska bakas, tvätt ska tvättas, golv ska dammsugas, mattor skakas, fönster putsas eller så måste jag ta hand om frukter-bär-svamp som har plockats. Efter allt sånt där måste-göra-saker är jag trött. Då placerar jag mig i soffan med min senaste beställning av handarbete (just nu stickade vantar).
Hux flux var den dagen slut och det är dags för mig att inta sängen med en bok.

Jag inser då i läslampans dämpande sken att det inte blev något skrivande på bloggen idag heller.

Så idag tänkte jag försöka omorganisera schemat lite.

Det har hänt väldigt mycket sen sist jag skrev. Vissa saker har varit bra andra mindre bra. Framför allt mår jag mycket bra.
Visst finns det stunder då jag längtar efter ett glas vin men det är inget som återkommer varje dag. Jag trodde faktiskt att det skulle bli mycket värre med sug och abstinens. "Peppar, peppar ta i trä" jag har bara haft ett riktigt starkt sug under denna nyktra tid vilket var enormt jobbigt.
 Idag kan jag som sagt var längta efter ett glas rött vin vid vissa middagar, men mer än så är det inte. Dock vet jag att om jag skulle ta ett glas blir det inte bara "ett" glas utan en hel massa. Därför är det omöjligt och dumt och helt onödigt att utsätta sig för en sån "trigger".

 Ett sånt tillfälle då jag saknade/längtade efter ett glas rött var i lördags då jag hade middagsgäster. Jag serverade en tre-rätters middag bestående av kantarellsoppa med ostkex som förrätt, marinerade kycklingspett med bulgur och varm vitkålssallad till huvudrätt och till efterrätt limepannacotta, päronsorbet och kokosflarn med kardemummasmak. Det var och blev underbart gott. Vill ni ha något recept av maträtterna? Skicka en kommentar så återkommer jag med recepten.

En av gästerna var en fin och underbar kuvasz. Hade han varit svart så hade det varit en kopia på min Kita som var en blandras mellan kuvasz och leonberger. Tyvärr har jag inget foto på Kita i dagsläget men här kommer foto på lördagens hundgäst.

Vackra och goa Tyr

Så väldigt lik Kita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar