tisdag 17 september 2013

Vecka 38 Foto


 Nedskräpning....
....är när man med uppsåt eller av oaktsamhet kastar eller lämnar skräp efter sig utomhus, på en plats som allmänheten har tillträde, typiskt längs vägar, på torg och i parker, men även i marina miljöer som hav och sjöar. Det är i flera länder, exempelvis i Sverige, Tyskland och Schweiz, i lagens mening ett brott som kan medföra böter eller i grova fall fängelse.
 I Sverige är nedskräpning som till exempel att dumpa bilbatterier, kylskåp, förpackningar som innehåller tändvätska, färg eller annat miljöfarligt ämne i naturen ett brott mot miljöbalken som kan ge böter eller fängelse i upp till ett år. Även nedskräpning med burkar, dryckesförpackningar, engångsgrillar, plastflaskor, pizzakartong och snabbmatsförpackningar och dylikt är straffbart med böter; ordningsbot på plats kan utfärdas om 800 kronor från och med 10 juli 2011.


Skräp i staden Borås å, Viskan

Exempel på hur länge olika nedskräpningsmaterial påverkar omgivningen:
  • Papper och kartong: 6 månader
  • Cigarettfimpar: 2–5 år
  • PET-flaskor: 5–10 år
  • Plastkassar: 10–30 år
  • Tuggummi: 20–25 år
  • Styrenplast: 90 år
  • Konservburkar: 80–100 år
  • Aluminiumburkar: 200–400 år
  • Golfbollar: 100–1000 år
Jag behöver inte åka in till Borås för att se och uppleva hur respektlöst människan skräpar ner. 
I trädgården som tillhör hyreslägenheterna där jag bor slängs både det ena och andra, t.ex begagnade blöjor, burkar, pizzakartonger, servetter, petflaskor, fimpar, papper av olika de slag mm. Trots att det endast krävs ett tiotal steg för att nå sopkärlet.
  Detta gör att man/jag inte gärna sitter ute i trädgården.

 Vad ska man då göra för att få ett slut på ett sånt beteende? Jag har inget svar på den frågan, har du?
Jag själv fick som liten lära mig att inte skräpa ner. Vilket jag överfört till mina barn. 

Till sist bjuder jag på en passande låt:

2 kommentarer:

  1. Jag minns den där låten, "Man ska inte skräpa ner uti naturen..." sjungen av en gubbe på skånska...

    Intressant lista du bjöd på, mycket tänkvärd!!

    Kram på sig!

    SvaraRadera
  2. Tofflan! Ja den listan är tänkvärd. Det var Edvard Persson som var först att sjunga den.
    Ha det gott

    SvaraRadera