fredag 20 september 2013

Vecka 38 Bok

Krig är något som jag inte upplevt, tack och lov! Det går nog inte sätta sig in i hur det är och hur det påverkar en och ens omgivning. Jag har heller inte någon bekant som varit med i något krig.
 Så jag har ingen som helst erfarenhet inom krig. Visst har jag läst i tidningar och böcker om krig men det går inte att jämföra med att uppleva kriget i verkligheten.

 Jag har många gånger funderat över hur det skulle kännas att ha ett annat lands militärer springandes med full stridsutrustning i mitt närområde? Hur skulle jag reagera, tänka och tycka om något sådant? Skulle jag vara tacksam eller arg och irriterad över att ett annat land lade sig i mitt lands tvister? Det går egentligen inte heller att svara på.

Kriget i Afghanistan är ett sånt exempel på hur andra länder skulle hjälpa. Men var det en bra hjälp och vad skulle de egentligen göra?

I boken "Krigare" följer Johanne Hildebrandt de femhundra svenska soldaterna från utbildningen i Sverige till hemkomsten från det riskfyllda uppdraget i Afghanistan, där de skulle upprätthålla freden och stötta civilbefolkningen.


Jag har precis börjat läsa boken och än så länge är den både intressant och spännande. Man får en inblick i både soldaternas och de afghanska bybornas upplevelser av krigssituationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar