måndag 9 september 2013

Gårdagen

Det går inte förneka att jag var lite trött igår efter lördagens äventyr. Ändå kunde jag inte låta bli utan var tvungen att gå på svampjakt. Jag kunde ju bara inte sitta inne när solen värmde och himlen var blå. En helt underbar brittsommar dag.

 Så jag snörade på mig joggingdojerna, plockade ner kniv, plastpåse och kamera i svampkorgen. Det är väldigt torrt, så torrt att det knastrade under fötterna där jag gick i mossan och då blir det tyvärr inte mycket svamp.

 Sist jag plockade svamp hittade jag ganska många av en sort som var okänd för mig. Jag vågade inte plocka dem. Jag sökte i svampboken och på nätet men fann inget som var likvärdigt fyndet.
På skördefesten fanns den lokala svampföreningen "Häxringen" och de visade en uppsjö av olika matsvampar, (även giftsvampar). Min nyfunna svamp fanns med, "Eksopp", som är en matsvamp och helt ok att blanda med andra. Den ska vara smakfylld och god. Äntligen kan jag tillföra ännu en svampsort i svampkorgen.

Så igår på min jakt efter skogens guld hittade jag några fina eksoppar som fick göra kantarellerna sällskap. Det var en lyckad tur. Förvisso hittade jag inte mycket svamp men promenaden på ca 3 timmar var skön.

J....r så många svampar

Ingen svamp, men gissa bajset?

Paus med vy....bortse ledningarna

Gigantisk svamp, men vilken sort? Den luktade vedervärdigt.

Vägen hem var mycket lång och svampar har jag sett....

2 kommentarer:

  1. Vi var ute och trampade i stan i lördags i stället. Sen hade jag så ont i fötterna igår att det fick bli en biltur. Här är också soligt och torrt och troligen ingen svamp att tala om än.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tofflan! Ibland måste man ge sig ut även om kroppen värker efteråt. Så är det i alla fall för mig.

      Radera