onsdag 18 september 2013

Fortsättning......

......på gårdagen. Idag tog jag hand om mina plockade äpplen, ca 3 kg. Jag gjorde ungefär som igår, förutom "snoppningen" Fördelen var att det tog inte alls så lång tid som med nypon.

Jag delade äpplena i bitar och slängde ner dem i en kastrull med lite vatten. De fick puttra tills de var mjuka.


 Därefter passerade jag dem genom en sil ner i en stor bunke.


Sen hällde jag tillbaka moset i kastrullen och tillsatte socker.


Under tiden som äppelmoset kallnade tog jag en promenad i skogen. Solen lyste genom träden och det var riktigt skönt att andas in alla höstens lukter.


Där bland mossa, grenar, barr och svamp mötte jag Edor´s kusin, Ewert.

Säg hej till Ewert!
Att koka äppelmos var värt arbetstiden till 100%. Det tog mellan 1-2 timmar. Vi äter musli och naturell yoghurt med äppelmos på till frukost. Eftersom äpplena som jag använde var gratis så har jag kommit undan mycket billigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar